2020
Pandemi på jobben
Covid19-pandemien var en «krypende krise». I løpet av januar og februar kom informasjonen om en epidemi sakte, men sikkert, nærmere oss.
Norsk Tipping har over mange år trent og øvet godt på ulike beredskapssituasjoner, og vi var godt rustet til å organisere og håndtere en annerledes arbeidshverdag. Ikke minst gjorde høy modenhet på å ta i bruk nye digitale verktøy overgangen til hjemmekontor enkel for oss.
Min spådom er at arbeidslivet aldri vil bli helt som før igjen. Den raske omstillingen har lært oss å samarbeide på nye, effektive måter. Selv etter pandemien kommer flere av Norsk Tippings ansatte til å ønske å jobbe mer hjemmefra. Antall tjenestereiser, spesielt med fly, vil reduseres drastisk. Slik vil vi spare både tid og penger – og i tillegg redusere vårt fotavtrykk på miljøet.
Samtidig har vi virkelig fått kjenne på hvor mye det fysiske nærværet på jobb betyr for oss. Et sterkt sosialt og faglig fellesskap er tuftet på ekte menneskemøter. På den hyggelige lunsjpraten og den spontane, faglige diskusjonen over skilleveggen. Vi ser også hva manglende fysisk nærvær medfører for ansatte som jobber i kreative prosesser. Menneskerelasjoner er utrolig viktige. Dem må vi fortsatt ivareta, selv om vi blir mer digitale i hverdagen. Det handler om å ta med seg det beste fra begge arenaer inn i framtiden.
Det vil komme nye og kanskje mer alvorligere pandemier i framtiden. Vi vet ennå ikke hvor lenge Covid 19-pandemien vil vare. Det må alle virksomheter være forberedt på. Men, også hver og en av oss kan gjøre mye for å redusere egen sårbarhet gjennom enkle beredskapstiltak.
Jeg er utrolig glad for at vi i Norge har dugnad i blodet vårt, og at vi har flinke politikere og fagfolk som vi har stor tillit til. Det er ingen tvil om at vårt dugnads-DNA har bidratt enormt mye til at Norge tross alt har lyktes utrolig godt i et svært vanskelig år.
Slik har vi jobbet
Sikkerhet og beredskap
Norsk Tipping satte beredskapsstab 18. februar, hvor vi startet å følge spredningen av viruset. De første smitteverntiltakene ble innført 28. februar. Helse hadde øverste prioritet, sammen med stabil og sikker drift. Daglige møter i operativ beredskapsledelse startet 3. mars. Noen uker senere nedskalerte vi til ukentlige møter. Beredskapsledelsen har siden mars 2020 gjennomført 64 møter for å ha oversikt over medarbeidernes situasjon og sikre at vi har stabil drift.
På jobben hjemme
Norsk Tipping har fulgt myndighetenes anbefalinger gjennom hele pandemien. Fra 13. mars til 20. mai var 98 prosent av medarbeiderne på hjemmekontor. Kun personell med kritiske funksjoner var til stede i lokalene våre.
Fra slutten av mai og fram mot sommeren var mellom 25 og 30 prosent til stede på arbeidsplassen til enhver tid. Da de ansatte kom tilbake fra norgesferie var 50-75 prosent til stede i noen uker. I takt med forverret smittesituasjon utover høsten, ble andelen igjen redusert til ca. 25 prosent.
To ansatte fikk påvist smitte i 2020, ingen av disse ble blitt smittet på jobb.
Ingen møter, ingen reiser
Vi har strenge krav til håndvask, rengjøring og avstand i både kontorlandskap, møterom og kantine. Trimrom, areal for gruppetimer og besøkssenteret er holdt stengt.
Det er, med svært få unntak, ikke gjennomført jobbreiser, fysiske eksterne møter eller fysiske møter med eksterne gjester i Norsk Tippings lokaler. I tillegg har vi lagt begrensninger på ansattes bruk av offentlig transport til og fra jobb.
De fysiske spilleautomatene Multix og Belago ble stengt av smittevernhensyn 16. mars. Ved gjenåpning var om lag annenhver automat ute av drift, for å opprettholde avstandskrav.
Medarbeiderne
Ledere med personalansvar har gjennom hele perioden fulgt opp hver enkelt medarbeider personlig, først og fremst ved bruk av videosamtaler. Ansatte som har hatt særlig behov for det, har kunnet jobbe fra Norsk Tipping-huset. Det er gjennomført medarbeiderundersøkelser for å følge opp trivsel og psykososialt miljø. Sju kantineansatte var permittert i 12 dager mens kantina var stengt.
Stabil og sikker drift
Selskapet tok i bruk Teams som arbeidsverktøy allerede i 2018, og var dermed godt rustet til å drifte selskapet via digitale løsninger.
En minimumsbemanning har til enhver tid vært fysisk på huset, for å sikre driftskritiske tekniske prosesser. Kundeservice jobbet fra hjemmekontor og måtte innskrenke åpningstiden noe. Utover det har all kjernevirksomhet gått som normalt, inkludert lotteritrekningene, som alle er gjennomført etter planen.
Problemspill
Vi har hatt et ekstra øye på problemspilleatferd gjennom pandemien, og vi tilpasset markedsføringen til en situasjon med usikkerhet og nye risikoer. Kort oppsummert var det flere som spilte mindre enn som spilte mer da samfunnet var i lockdown. I sum beveget ikke kundemassen seg i retning mer problematisk spilleatferd første halvår i 2020, selv om vi så at enkelte undergrupper utviklet seg i feil retning. Derfor innførte vi ekstra ansvarlighetstiltak på de største risikospillene mot slutten av året.
Økonomi
Multix og Belago var stengt i store deler av 2020, og sportsspilltilbudet falt nesten helt bort i tre måneder, da verden stengte ned. Lotteriene beholdt i stor grad oppslutning i perioden, takket være blant annet høye jackpotter i Eurojackpot og Vikinglotto, og supertrekning i Lotto i påsken. Da sportsverdenen åpnet igjen, kom omsetningen på Oddsen raskt tilbake til normalt nivå.