Attraktiv og ansvarlig

Et trygt spilltilbud er et attraktivt tilbud

Trygg og sikker drift med sømløse transaksjoner og god forbrukerbeskyttelse er viktig for ethvert spillselskap.

I Norsk Tippings egne kundeundersøkelser kommer trygge betalingsløsninger opp som det viktigste kriteriet for sportsspillkundene. Deretter kommer kriterier som tilgjengelighet, brukervennlighet og spenning.

I tillegg svarer kundene at tjenester som spillregnskap, ansvarlighetsverktøy og det faktum at du får beskjed hvis du spiller for mye, er langt viktigere enn bonuser og høye premier.

Kriterium Andel som anser kriteriet som viktig
Trygge betalingsløsninger38
Overskudd til gode formål38
Enkelt å kjøpe spill34
Enkelt å sjekke resultater32
Kan satse lave summer31
Overskudd til din klubb29
Øker spenningen på kamper27
Kan spille når jeg selv vil26
Tilbyr veldig enkle spill25
Brukervennlig nettside/app25
Enkelt å forstå hvordan spille25
Gir meg god underholdning24
Rask/enkel innlogging24
Rask/enkel inn-/utbetaling24
Gir beskjed spiller for mye21
Mange spilleobj. velge mellom20
Forskjellige typer spill20
Får testet mine kunnskaper19
Enkelt å finne spillet mitt18
Tilbyr spillregnskap18
Kan satse så mye man ønsker16
Gode ansvarlighetsverktøy16
God vinnersannsynlighet16
Gode odds/premieandel14
Kan vinne store beløp13
Gir god verdi for pengene11
Kan spille sammen med andre10
Tilbyr eksperttips10
Historisk statistikk/resultat9
Har bonus/ekstrapremier6
Tilbyr cashout5
Tilbyr streaming av sport4
Ekstra tjen. hvis man spiller3
Gir kun tilgang til VIP2
Tilbyr forum tjenester2

Norsk Tippings kunder er ikke alene om å mene dette. Hvert år siden 2013 har Sveriges svar på Lotteritilsynet, Spelinspektionen, gjennomført en undersøkelse der allmennheten svarer på spørsmål om pengespill (tallspill). Hvert år har de stilt spørsmålet «Hva er viktigst for deg når du spiller?». Og nesten hvert år er det svaralternativet «Trygghet/kontrollert virksomhet» som kommer ut på topp. Altså viktigere enn at det er underholdende, at sannsynligheten for å vinne er høy, og at gevinsten er stor.

Trygg betaling

Det er selskapet Buypass som ivaretar elektroniske betalingstjenester for Norsk Tippings kunder. Alle kunder har en spillerkonto, der premier på inntil 10.000 kroner utbetales. Kundene betaler for spillene fra samme konto, som er tilgjengelig for kunden via kommisjonær, mobile plattformer eller PC/Mac. Spillerkontoen og tilgangen til den tilfredsstiller svært strenge sikkerhetskrav, og tjenesten er svært driftssikker og stabil.

Stabil tjeneste

Stabil, sikker og ansvarlig drift har alltid høyeste prioritet i Norsk Tipping. Tjenestene har aldri vært mer tilgjengelige enn de var i 2020.

Selskapet har en svært kompleks spilloperasjon. I løpet av fjoråret var det 158 millioner innlogginger på tjenestene, og det ble gjennomført til sammen 4,2 milliarder transaksjoner. Hver av disse transaksjonene skal sjekkes opp mot enkeltkundens personlige tapsgrenser og spillregnskap, for å nevne noe. Derfor er det ekstra hyggelig å kunne legge fram tall som dokumenterer en uhyre robust tjeneste.

  • Salgskanaler hadde en tilgjengelighet på 100 prosent
  • Spillmotorer hadde en tilgjengelighet på 99,94 prosent
  • IT infrastruktur hadde en tilgjengelighet på 99,99 prosent

Ansvarlighet

En av grunnene til at spilloperasjonen er så kompleks, er de obligatoriske tapsgrensene spillerne er underlagt. Før de kan spille, er kunder som vil spille høyrisikospill, nødt til å sette et tak på hvor mye de kan tillate seg å tape, og det kan maksimalt settes til 20 000 kroner.

Så langt har en million kunder definert sin personlige grense. Kunder som kun spiller lavrisikospill, som lotterier, må ikke sette en personlig grense for å levere spill, men også de er omfattet av maksgrensen for tap.

En kompleks spilloperasjon er også kostbar. Staten stiller strenge krav om effektiv drift, slik at mest mulig av overskuddet skal kunne tilbakeføres til samfunnet. Likevel veier hensynet til de sårbare spillerne tyngre, slik at merkostnader til ansvarlighetsarbeid går foran hensynet til overskuddet.

Norsk Tipping har mer enn tjue års målrettet arbeid med utvikling av spillansvarstiltak bak seg. På flere områder har vi vært først i verden med tiltakene våre, og vi er stolte når forskere omtaler Norsk Tipping som et selskap som setter bransjestandard.

Vårt siste tiltak følger opp hver enkelt kunde med skreddersydd interaksjon når hen viser tegn på risikoatferd. Med det befester vi posisjonen som ett av den globale spillbransjens ledende selskap på forbrukerbeskyttelse.

Det legger vi både krefter og prestisje i. Det gjør vi fordi vi tror på et bærekraftig spillmarked.

Del artikkelen: