Ansvarlig virksomhet
Flere sliter med pengespill
Flere nordmenn har problemer med pengespill nå enn for fire år siden. Norsk Tippings viktigste oppgave er å snu denne utviklingen.
Både den siste befolkningsundersøkelsen om pengespill, Norsk Tippings Playscan-indeks og antall henvendelser til hjelpeorganisasjoner viser at pengespillproblemer er økende i Norge.
Som den største tilbyderen av pengespill i Norge, må Norsk Tipping ta et betydelig ansvar for å snu den negative trenden. Denne ambisjonen er løftet høyt opp i virksomhetsstyringen, med tydelig formulerte mål. Utviklingen legges på bordet til selskapets ledelse hver måned, og både styret og Kulturdepartementet holdes løpende orientert om arbeidet.
Ambisjonen er å bidra til at neste befolkningsundersøkelse viser positive resultater.
Betydelig økning
Befolkningsundersøkelsen om penge- og dataspillproblemer i Norge utføres av Universitetet i Bergen for Lotteritilsynet. Den kartlegger utbredelse og utvikling av problem- og risikospill i befolkningen hvert fjerde år.
Undersøkelsen for perioden 2015-2019 ble lagt fram i juni 2020. Den viser at det er 55 000 problemspillere og 122 000 moderate risikospillere i Norge. Det er en økning med ca. 21 000 problemspillere og ca. 50 000 problem- og risikospillere siden undersøkelsen i 2015.
Rapporten peker på mulige årsaker til økningen:
- Økende omsetning
- Flere spiller
- Økt tilgjengelighet (langt flere spiller over nett)
- Mer reklameeksponering
- Sterkere innvirkning fra reklame
- Flere spiller spill med høy risiko
Det er nettkasinospillene som skaper de største problemene. Studien peker også på at markedsføring av pengespill oppleves som mer problematisk for risikospillere enn hva man har kartlagt tidligere.
Selv om det ikke først og fremst er Norsk Tippings spill som peker seg ut som problematiske, er det åpenbart at selskapet har en viktig rolle i å snu utviklingen. Mot slutten av 2020 innførte vi flere særskilte tiltak ut over det allerede eksisterende ansvarlighetsrammeverket, for å motvirke utviklingen. Dette følges opp i selskapets handlingsplan for 2021. Der fremgår det at selskapet vil styrke ansvarlighetsrammeverket generelt, og innenfor kasinospill spesielt. I tillegg vil selskapet ha fokus på å utvikle trygge og attraktive lotterispill, som er en kategori som har lavere iboende risiko for å utvikle problemfylt spilleatferd.
Norsk Tippings kategorisering av risikospill
Det finnes forskjellige måter å kategorisere risikospillere på. Ulike selskap gjør dette ulikt, og det ligger ulike kriterier til grunn for hvordan man bedømmer risiko. Terskelen for hva som må til for å vurdere en spiller til å være i en sone for høy, middels eller lav risiko middels risiko, settes ulikt.
Innenfor rammene av obligatoriske tapsgrenser og et for øvrig strengt ansvarlighetsrammeverk, har Norsk Tipping en streng tolkning av indikatorene for risikovurdering. Målet er å fange opp risikoatferd tidlig, slik at man kommer i målgruppen for forebyggende tiltak og kommunikasjon tidlig. I gjennomsnitt taper en rød spiller hos Norsk Tipping ca. 1900 pr. måned.
I arbeidet med terskler for grønn, gul og rød atferd, har Norsk Tipping tilstrebet å komme så nær definisjonene for lav, middels og høy risiko i Lotteritilsynets befolkningsundersøkelse som mulig. Norsk Tipping benytter verktøyet Playscan for å måle sannsynlighet for utvikling av spilleproblemer.
Alle transaksjoner fra alle kunder i Norsk Tipping følges av spillmonitoren Playscan, som igjen gir den enkelte kunde informasjon om sunn eller usunn spilleadferd. Playscan er et analyseverktøy som ser på endringer i spilleatferd for å finne risiko for å utvikle problemer med spill. Verktøyet er ikke et diagnoseverktøy for å konstatere spilleavhengighet, men gir en pekepinn på risikoen etter atferdsendringer, basert på analyse av en lang rekke kriterier i kundenes spilleatferd. Totalkonsum av tid og penger og intensitet i spillingen er to av en lang rekke kategorier der ulike atferdsindikatorer sorteres og analyseres.
Summen av Playscan-informasjon for hele kundemassen kalles Playscan-indeks. Den brukes som en indikasjon på hvor godt selskapet lykkes med å forebygge spilleproblemer. En indeks i pluss indikerer en utvikling i retning sunnere (grønn) spilladferd. Er indeksen negativ, går den i retning mer usunn (rød) spillatferd.
Norsk Tipping nådde ikke målet om en positiv Playscan-indeks for 2020. Utviklingen underbygger dermed funnene i befolkningsundersøkelsen. Det er verdt å merke seg at den største påvirkningen for Playscan-indeksens negative utvikling skyldes spillere som hadde en glidning fra grønn til gul status, altså fra lav risiko til moderat risiko. Det er færre røde spillere, altså spillere med høy risiko, i 2020 enn året før.
Spillkategori | Grønn | Gul | Rød |
---|---|---|---|
Total for NT 2020 | 70% | 17% | 13% |
Instaspill 2020 | 21% | 36% | 43% |
Lotterspill 2020 | 89% | 8% | 2% |
Sport 2020 | 33% | 35% | 32% |
Terminalspill 2020 | 11% | 54% | 35% |
Total for NT 2019 | 71% | 16% | 13% |
Instaspill 2019 | 22% | 28% | 50% |
Lotterispill 2019 | 91% | 7% | 2% |
Sportspill 2019 | 39% | 37% | 24% |
Terminalspill 2019 | 14% | 46% | 40% |
Tallene inkluderer ikke fysiske Flax-lodd.
Spillkategori | Grønn GGR | Gul GGR | Rød GGR |
---|---|---|---|
Total for NT 2020 | 5 734 190 448 | 1 394 919 486 | 1 034 665 456 |
Instaspill 2020 | 261 792 981 | 448 023 301 | 542 067 859 |
Lotterspill 2020 | 5 147 900 248 | 470 398 145 | 107 009 194 |
Sport 2020 | 292 381 722 | 312 834 248 | 280 392 232 |
Terminalspill 2020 | 32 115 497 | 163 663 793 | 105 196 171 |
Total for NT 2019 | 5 425 712 461 | 1 205 899 792 | 1 025 885 589 |
Instaspill 2019 | 215 177 156 | 274 831 478 | 489 232 748 |
Lotterispill 2019 | 4 771 674 115 | 347 641 585 | 109 528 410 |
Sportspill 2019 | 368 781 488 | 351 686 124 | 227 097 485 |
Terminalspill 2019 | 70 079 703 | 231 740 605 | 200 026 945 |
Tallene inkluderer ikke fysiske Flax-lodd.
Spillkategori | Ant Grønn | Ant Gul | Ant Rød |
---|---|---|---|
Total for NT 2020 | 2 006 154 | 261 141 | 74 494 |
Instaspill 2020 | 501 066 | 180 717 | 59 633 |
Lotterspill 2020 | 1 932 125 | 212 513 | 55 869 |
Sport 2020 | 357 481 | 113 376 | 39 388 |
Terminalspill 2020 | 33 256 | 33 533 | 17 785 |
Total for NT 2019 | 1 959 727 | 179 231 | 71 382 |
Instaspill 2019 | 424 116 | 120 636 | 53 845 |
Lotterispill 2019 | 1 890 367 | 140 381 | 54 016 |
Sportspill 2019 | 371 782 | 88 113 | 35 165 |
Terminalspill 2019 | 53 092 | 44 218 | 27 549 |
Tallene inkluderer ikke fysiske Flax-lodd.
Kasino har høyest risiko
Årsaken til den negative utviklingen er sammensatt. Noe kan skyldes at Norsk Tipping kanaliserer høyinvolverte spillere fra konkurrerende selskap. Myndighetenes stadig bedre verktøy for å gjøre det vanskelig for uregulerte aktører å markedsføre seg og selge spill til nordmenn, bidrar trolig vesentlig til denne utviklingen. Samtidig ser vi at en større andel av Norsk Tippings både nye og eksisterende kunder, som tidligere holdt seg til lotterier og Flax, nå i større grad prøver ut risikospill. Kasinospill på nett er generelt det pengespillet som skaper flest spilleproblemer. Derfor er det bekymringsfullt at denne typen spill har økt både i omsetning og antall spillere de siste årene.
I debatten etter at befolkningsundersøkelsen ble presentert, trakk enkelte frem Norsk Tippings Belago-terminaler som et hovedproblem. Det er riktig at Belago har svært høy andel risikospillere. Likevel er antallet kunder så lavt, og antallet som oppgir Belago som hovedproblemspill hos Hjelpelinjen så få (0,4 prosent) at en diskusjon om Belago ikke bør stå i veien for en diskusjon om de spilleformene som skaper mest problemer.
Vinteren 2021 jobber Norsk Tipping med revisjon av strategien for nettkasino, der målet er å motvirke utviklingen av økt andel røde spillere også på egne nettbaserte spill.
Vi ser at andelen røde spillere øker også på våre egne nettbaserte spill, selv om tilbudet ikke markedsføres. Økende spilleproblemer knyttet til nettkasino har vært en kilde til bekymring i lang tid. Vinteren 2021 jobber Norsk Tipping med revisjon av strategien for nettkasino, der målet er å motvirke denne utviklingen. Kasinospillene skal adresseres spesielt i utviklingen av nye ansvarlighetsverktøy. Også andre tiltak er i støpeskjeen.
Hjelpelinjen 2020
Hjelpelinjen for spilleproblemer drives i et samarbeid mellom Lotteritilsynet og Sykehuset Innlandet HF Sanderud. Statistikken fra Hjelpelinjen viser en nedgang i antall henvendelser i 2020. Nedgangen er tydeligst i mars og april, altså perioden da samfunnet var som mest preget av hjemmesitting. Ifølge Lotteritilsynet er tendensen den samme i Sverige og Danmark.
I 2020 lanserte Hjelpelinjen en chattjeneste for sine brukere, og det er nå mulig å ta kontakt via chat, telefon og e-post. For å få et mest mulig riktig bilde av hvilke spill som er problematiske for de som tar kontakt bruker Hjelpelinjen resultatene fra førstegangssamtalene. På den måten unngår man å telle samme spiller flere ganger. En del som tar kontakt nevner også flere spill som problematiske.
Antallet samtaler om pengespill har falt med 3 prosent fra 621 til 601 henvendelser, samtidig som det har vært en sterk økning i bruk av nettsidene til Hjelpelinjen som fikk en ny drakt i 2020. Hjelpelinjen vurderer det som at man trolig ser en effekt av at det har vært vanskeligere for folk å ta kontakt i en periode der man har vært tettere på familien enn ordinært.
Som tidligere år er det samtaler om kasinospill som dominerer: I halvparten av henvendelsene oppgir spillerne kasinospill på nett som sitt hovedproblemspill. Det er verdt å merke seg at kun ca. 287 000 nordmenn spiller nettkasino, mens rundt 2 millioner nordmenn spiller lotterispill. I samtalene om kasinospill blir utenlandske aktører nevnt som tilbyder alene i 47 prosent av samtalene, Norsk Tipping alene i fire prosent av samtalene, og begge i 34 prosent av samtalene.
Hovedproblemspillet (eller det eneste) | Tall | Prosent |
---|---|---|
Kasinospill (nett) | 230 | 51 % |
Odds, inkluldert liveodds | 76 | 17 % |
Poker | 22 | 5 % |
Bingo | 20 | 4 % |
Databingo | 3 | 0,7 % |
NT Belago | 2 | 0,4 % |
Hestespill | 12 | 3 % |
NT terminal (Multix) | 3 | 0,7 % |
Lotto, Vikinglotto, Eurojackpot‚ Extra, Joker, Keno og Nabolaget | 5 | 1 % |
Tipping | 4 | 0,9 % |
Skrapespill | 5 | 1 % |
Andre pengespill | 7 | 2 % |
Pengespill, men ikke spesifisert | 58 | 13 % |
Dataspill (spill som ikke er pengespill) | 3 | 0,7 % |
Totalt | 450 | 100 % |