Attraktiv og ansvarlig
Et trygt spilltilbud er et attraktivt tilbud
Trygg og sikker drift med sømløse transaksjoner og god forbrukerbeskyttelse er viktig for ethvert spillselskap.
I Norsk Tippings egne kundeundersøkelser kommer trygge betalingsløsninger opp som det viktigste kriteriet for sportsspillkundene. Deretter kommer kriterier som tilgjengelighet, brukervennlighet og spenning.
I tillegg svarer kundene at tjenester som spillregnskap, ansvarlighetsverktøy og det faktum at du får beskjed hvis du spiller for mye, er langt viktigere enn bonuser og høye premier.
Kriterium | Andel som anser kriteriet som viktig |
---|---|
Trygge betalingsløsninger | 38 |
Overskudd til gode formål | 38 |
Enkelt å kjøpe spill | 34 |
Enkelt å sjekke resultater | 32 |
Kan satse lave summer | 31 |
Overskudd til din klubb | 29 |
Øker spenningen på kamper | 27 |
Kan spille når jeg selv vil | 26 |
Tilbyr veldig enkle spill | 25 |
Brukervennlig nettside/app | 25 |
Enkelt å forstå hvordan spille | 25 |
Gir meg god underholdning | 24 |
Rask/enkel innlogging | 24 |
Rask/enkel inn-/utbetaling | 24 |
Gir beskjed spiller for mye | 21 |
Mange spilleobj. velge mellom | 20 |
Forskjellige typer spill | 20 |
Får testet mine kunnskaper | 19 |
Enkelt å finne spillet mitt | 18 |
Tilbyr spillregnskap | 18 |
Kan satse så mye man ønsker | 16 |
Gode ansvarlighetsverktøy | 16 |
God vinnersannsynlighet | 16 |
Gode odds/premieandel | 14 |
Kan vinne store beløp | 13 |
Gir god verdi for pengene | 11 |
Kan spille sammen med andre | 10 |
Tilbyr eksperttips | 10 |
Historisk statistikk/resultat | 9 |
Har bonus/ekstrapremier | 6 |
Tilbyr cashout | 5 |
Tilbyr streaming av sport | 4 |
Ekstra tjen. hvis man spiller | 3 |
Gir kun tilgang til VIP | 2 |
Tilbyr forum tjenester | 2 |
Norsk Tippings kunder er ikke alene om å mene dette. Hvert år siden 2013 har Sveriges svar på Lotteritilsynet, Spelinspektionen, gjennomført en undersøkelse der allmennheten svarer på spørsmål om pengespill (tallspill). Hvert år har de stilt spørsmålet «Hva er viktigst for deg når du spiller?». Og nesten hvert år er det svaralternativet «Trygghet/kontrollert virksomhet» som kommer ut på topp. Altså viktigere enn at det er underholdende, at sannsynligheten for å vinne er høy, og at gevinsten er stor.
Trygg betaling
Det er selskapet Buypass som ivaretar elektroniske betalingstjenester for Norsk Tippings kunder. Alle kunder har en spillerkonto, der premier på inntil 10.000 kroner utbetales. Kundene betaler for spillene fra samme konto, som er tilgjengelig for kunden via kommisjonær, mobile plattformer eller PC/Mac. Spillerkontoen og tilgangen til den tilfredsstiller svært strenge sikkerhetskrav, og tjenesten er svært driftssikker og stabil.
Stabil tjeneste
Stabil, sikker og ansvarlig drift har alltid høyeste prioritet i Norsk Tipping. Tjenestene har aldri vært mer tilgjengelige enn de var i 2020.
Selskapet har en svært kompleks spilloperasjon. I løpet av fjoråret var det 158 millioner innlogginger på tjenestene, og det ble gjennomført til sammen 4,2 milliarder transaksjoner. Hver av disse transaksjonene skal sjekkes opp mot enkeltkundens personlige tapsgrenser og spillregnskap, for å nevne noe. Derfor er det ekstra hyggelig å kunne legge fram tall som dokumenterer en uhyre robust tjeneste.
- Salgskanaler hadde en tilgjengelighet på 100 prosent
- Spillmotorer hadde en tilgjengelighet på 99,94 prosent
- IT infrastruktur hadde en tilgjengelighet på 99,99 prosent
Ansvarlighet
En av grunnene til at spilloperasjonen er så kompleks, er de obligatoriske tapsgrensene spillerne er underlagt. Før de kan spille, er kunder som vil spille høyrisikospill, nødt til å sette et tak på hvor mye de kan tillate seg å tape, og det kan maksimalt settes til 20 000 kroner.
Så langt har en million kunder definert sin personlige grense. Kunder som kun spiller lavrisikospill, som lotterier, må ikke sette en personlig grense for å levere spill, men også de er omfattet av maksgrensen for tap.
En kompleks spilloperasjon er også kostbar. Staten stiller strenge krav om effektiv drift, slik at mest mulig av overskuddet skal kunne tilbakeføres til samfunnet. Likevel veier hensynet til de sårbare spillerne tyngre, slik at merkostnader til ansvarlighetsarbeid går foran hensynet til overskuddet.
Norsk Tipping har mer enn tjue års målrettet arbeid med utvikling av spillansvarstiltak bak seg. På flere områder har vi vært først i verden med tiltakene våre, og vi er stolte når forskere omtaler Norsk Tipping som et selskap som setter bransjestandard.
Vårt siste tiltak følger opp hver enkelt kunde med skreddersydd interaksjon når hen viser tegn på risikoatferd. Med det befester vi posisjonen som ett av den globale spillbransjens ledende selskap på forbrukerbeskyttelse.
Det legger vi både krefter og prestisje i. Det gjør vi fordi vi tror på et bærekraftig spillmarked.
2001
Obligatorisk elektronisk ID ved online spill.
2006
Spiller-ID knyttet til personnummer for alt spill.
2007
Automatreformen. Kontantløst spill, tapsgrense 2500 kr/mnd.
2011
- Aldersgrense hevet til 18 år
- Frivillige tapsgrenser
- Spillevett.no lanseres
- Tilbyr selvtest på spillevaner
Bingoautomaten Belago innføres. Tapsgrense 80 kr / 4000 kr dag / mnd.
2014
- Nettkasino/-bingo innføres med øvre tapsgrense 10 000 / mnd
- Innsatsgrense per spill 30 – 50 kr.
- Ingen hurtigspillfunksjon
- Ingen autospillfunksjon
- Oppgradert verktøy for pause / utestengelse
Playscan innføres. Monitorerer forbruk / tidsbruk for alle kunder. Et svært sentralt verktøy.
2015
Proaktive samtaler starter. Vi ringer kundene som taper mest og veileder til bærekraftig forbruk.
2016
Obligatorisk tapsgrense for tap innføres. Gjelder alle kunder på tvers av alle spill. Kan maks. settes til 20 000 kr / mnd. Snittkunden setter den til 4 4oo kr / mnd.
Spillregnskapet blir tilgjengelig for alle kunder. Viser forbruk siste uke / måned / år.
2017
Obligatorisk å sette personlig tapsgrense for spill på automater.
2019
Tar bort mulighet til å spille bort gevinster over 20 000 kr.
Spillregnskap vises automatisk for alle kunder hver uke.
Innfører tofaktorinnlogging på spilleautomatene for å hindre misbruk / utlån av spillekort.
2020
Øker obligatorisk spillpause etter en times sammenhengende spill fra 90 sekunder til 15 minutter.
2021
Spillepuls